Norges mest kompliserte tunnelrehabilitering

Mesta elektro rehabiliterer tunneler i Oslo
Ikke før har Brynstunnelen åpnet så er prosjektavdelingen til Mesta Elektro i gang med neste store tunnelprosjekt i hovedstaden. Denne gangen er det Ekeberg- og Svartdalstunnelen som oppgraderes.

Mesta Elektro har fått jobben som underentreprenør til Skanska og skal skifte ut alt av elektrisk utrustning, i tråd med EU-direktivene. Det inkluderer lys, ventilasjon, SRO, skilt og mye mer.  Prosjektet har en varighet på rundt to år.

– Dette er nok Norges mest avanserte tunneljobb. Jeg kan i alle fall ikke komme på noe som er i nærheten, sier prosjektsjef Oddmund Lefdal.

Han har vært involvert i utallige slike prosjekter og vet hva han snakker om.

– Ekebergtunnelen binder sammen Bjørvikatunnelen i vest med Svartdalstunnelen i øst, og har i tillegg utkjøring mot nord via Lodalsbruene og Vålerengtunnelen på E6. Det er mange andre tunnelprosjekter som er komplekse, men her må i tillegg trafikken gå som normalt på dagtid, forklarer han.

 Sommerstenges

I fellesferien i 2017 og 2018 stenges ett tunnelløp helt. Det er imidlertid ikke mulig resten av året. Det betyr nattstenging, og når de første bilene i morgenrushet kommer klokken halv seks må mannskapene være ute og tunnelen være åpnet. Det er utfordrende, men utfordringer er til for å løses.

 – Vi har fått jobben fordi vi er skikket til å gjøre den godt, smiler prosjektsjefen, som ser frem til å starte på arbeidene sammen med hovedentreprenør Skanska.

– Vi har et veldig godt inntrykk av Skanska så langt. Det har vært en ryddig prosess, og fint samarbeid. Alt ligger til rette for at dette skal bli vellykket, avslutter Lefdal.