Nye E18 åpnet

Rekkverksrigg på E18 med anleggsaktivitet i bakgrunnen
– Klokken 02:11 i natt tikket det inn en tekstmelding hvor det sto: E18 er ferdig.

Det forteller prosjektsjef for rekkverksavdelingen i Mesta Spesialproduksjon, Irene Kåsa.

Da AF fikk oppdraget med å bygge 22 kilometer firefelts E18 mellom Tvedestrand og Arendal var planen at det skulle ta 33 måneder. Det tok bare 30, noe de færreste trodde var mulig. For rekkverksmannskapene til Mesta Spesialproduksjon ble det en kamp mot klokken, men det var de forberedt på.

– Vi er blant de aller siste som slipper til på anlegget, og det betyr at vi ikke har noen tid å miste. Heldigvis har vi mange rigger og mulighet til å hente inn arbeidslag som normalt jobber både i nord, vest og øst i landet. Og alle sammen er like flinke, sier Prosjektsjef Irene Kåsa.

Hun er helt åpenbart stolt av lagmoralen og den fantastiske innsatsen som er lagt ned i prosjektet, ikke minst de siste ukene.

– Vi nådde målet! Konkluderer hun.

Godt samarbeid

Prosjektleder Pål Rune Jensen er den som vet best hvor mye innsats som ligger bak.

– Vi har skrudd nærmere 200 000 bolter og montert over 55 000 meter med rekkverk, forklarer han. Jensen sier at godt samarbeid har vært nøkkelen.

– Alt rekkverket er satt med utgangspunkt i stikningsdata fra AF, og vi har hatt få feil. Det har vært mange endringer, men hele tiden med et felles mål om å levere et godt produkt, sier han.

– Vi ønsker å takke AF for oppdraget og for et godt samarbeid, avslutter prosjektsjef Kåsa.