Trente livredning i iskaldt vann

Mesta sine mannskaper på fergekai trener på livredning
Hva skjer hvis man detter i vannet under vedlikeholdsarbeid på fergekai? Det fikk mannskapene Mesta og Statens vegvesen erfare da de trente på livredning denne uken.

Mesta fortsetter innsatsen i Sogn og Fjordane etter å ha vunnet kontrakten for drift og vedlikehold av fergekaier fram til 2020, med muligheter for ytterligere tre år opsjon.

– Det var verneombudet vårt som tok initiativ til øvelsen. Vi har snakket om det en stund, og nå fikk vi gjennomført, forteller anleggsleder Frode Sævrås.

Øvelser hvor det trenes på tre ulike scenarioer hvor noen har falt i vannet kan bety forskjell på liv og død hvis uhellet skulle være ute. Sjefen stilte selv som markør under øvelsen.

– Det gikk fint. Det var fire grader i vannet og jeg hadde tørrdrakt, så det var nok kaldere for de som sto på land i 13 minusgrader, smiler Sævrås.

livredning med line

Sekundene teller

KHMS-leder i Mesta, Ole Christian Drabløs, var imponert over innsatsen og gjennomføringen av øvelsen.

– Det var en utrolig bra øvelse, som synliggjør hvorfor det er så viktig å være minimum to når man arbeider på fergekai, sier han.

Han er overbevist om at det å ha trent på å håndtere ulykker kan være avgjørende når sekundene teller.

– Vi så i de ulike scenarioene at det mange utfordringer. Vind og strøm kan føre en person langt av sted på kort tid, så redningsutstyret må være tilgjengelig i umiddelbar nærhet. Man rekker rett og slett ikke å hente det hvis det henger for langt unna.

Skulle en kollega måtte hoppe i sjøen for å redde en bevisstløs person er situasjonen enda mer prekær.

– Man orientere seg så man vet hvor man kan gjøre en trygg ilandføring. Det kan være lenger unna enn man først tror, avslutter Drabløs.