Viser vei i Arendal
Viser vei i Arendalsuka 2025: Mesta presenterte viktige perspektiver for framtidens under årets Arendalsuke. Hovedbudskapet var at eierskapet til data vil være avgjørende for konkurransekraften framover.
20.08.2025 AV Hulda Tronstad
– Vi trenger klarer rammer framover når det gjelder eierskapet til dataen som vi samler og utvikler i kontraktene våre, sa Elin Vigrestad, direktør for drift og vedlikehold i Mesta. Temaet for Mestas samtale i Samferdselsteltet var: Hvem skal eie den digitale tvillingen? Spørsmålet vil framover handle om hvem som skal eie dataene som utvikles i kontrakter for det offentlige. Mesta ønsker å vise vei videre for datadeling.
Må vi gi datene fra oss?
– Vi samler data fra åpne, offentlige kilder. Samtidig kjøper vi data, blant annet friksjonsdata fra personbiler. Vi har egne erfaringsdata fra driftskontraktene. Totalt gir det oss en enorm verdi, men det er vel ikke riktig at vi må gi fra oss alt når driftskontraktene er ferdig, spurte Elin Vigrestad retorisk. Hun mente det vil tappe bedrifter for konkurransekraft om alle dataene skal deles.
Ikke rett fram
Teknologi-advokat Anne-Marit Wang i advokatfirmaet Selmer fulgte opp:
– Vi trenger et lovverk som setter grenser for eierskapet, men dette vil ikke være rett fram, sa Wang.
Hun pekte på at ny teknologi gir stort potensiale for effektivisering. Samtidig er eierskapet til disse datamengdene er uavklart. Wang er spesialisert innen immaterialrett, personvern, teknologi og IT-rett samt kontraktsrett.
– Data kan bidra til viktig nyskapning og bedre beslutningsgrunnlag i anbudene, samtidig må de som investerer også tjene penger. Det vil være vanskelig å få en god lov, men den vil uansett ikke dekke alle områder. Noen av løsningene vil komme ned på kontraktsnivå.
Viktig debatt
Med i samtalen var Christel Borge, administrerende direktør i Entur og Frode Danielsen, Digitaliseringsdirektoratet. – Mesta har dratt opp en viktig debatt som vi kommer til å bruke mye tid på framover, understreket Danielsen. Direktoratet skal samordne arbeidet med digitalisering, og vil spille en viktig rolle i forvaltningen av det nye lovverket som vil komme.
Borge på sin side leder et selskap som har som formål å tilrettelegge data for folk gjennom å samle, foredle og dele trafikkdata for alle kollektivselskaper i Norge.
Styreleder viser vei i Arendal

Mestas styreleder, Ingvald Løyning, imponerte under debatten om AI i styrerommet. Med et godt overblikk over hva Mesta faktisk gjør ute på veiene med den praktiske innfallsvinkelen rundt, var han også tydelig på hva han forventer av et styre og hvilke krav han mener bør stilles av et styre når det gjelder AI.
– Styret må balansere mellom det å kjenne til hva som skjer i selskapet og det å skulle styre. En kraftig oppskalering av digitaliseringen vil være noe styret må forholde seg til og ta grep om. Kunstig intelligens er selvfølgelig en faktor som styret må ta ansvar for og ha innsikt i. Debatten var initiert av Knowit og med i panelet førøvrig var Turid Solvang, FutureBoards, Birger Steen NORSAR, Hilde Herud, Hartmark Executive Search og Dan Vigeland, Knowit.
Konkurransekraft i tøft marked

Konsernsjef Tonje Jensen var tydelig og klar i debatten om «Hvordan kan kunstig intelligens styrke norske virksomheters konkurransekraft i et stadig tøffere globalt marked». BDO var arrangør. Mesta har gjort store steg i å bli bransjens digitale mester, der strukturerte og tilgjengelige data betyr vesentlig for hvordan Mesta utfører drift og vedlikehold av vei. Dataene som Mesta har tilgang på, kjøper eller produserer seg, er viktige innsatsfaktorer med betydelig verdi.
– Dette må vi som selskap kunne konkurrere på og skape business av, påpekte Jensen i samtale med Henning Ellbro Torgersen fra BDO, Christopher Frenning fra Microsoft Norge og Jostein Håvaldsrud fra Kahoot!
Grønt skifte
Tonje Jensen var også representert på Skifts arrangement «Må grønn omstilling av transportsektoren vike for sikkerhet og beredskap? Mange toneangivende selskap innen mobilitetssektoren deltok i debatten. Tem: Må vi velge mellom et transportsystem som er utslippsfritt og bærekraftig, eller et transportsystem som er robust og pålitelig i en krise?