Drift og vedlike­hold

Mesta er Norges største leverandør av drift og vedlikehold av vei. Vi er tilstede over hele landet for å sørge folk at folk kommer trygt fram.

Tjenestene vi tilbyr spenner fra feiing av gater, kantklipp og grøfting på våren og sommeren, til brøyting, strøing og salting på vinterstid. Vår største kunde er Statens vegvesen, men vi leverer også våre tjenester til kommuner, havner, private kunder og flyplasser. Vi har driftskontrakter i alle landsdeler.

Samfunnsansvar

Å holde norske veier åpne og trygge gjennom hele året er en samfunnkritisk oppgave som er helt avgjørende for både næringsliv, beredskapstjenestene og folk flest. Hvis ikke de ansatte i Mesta er ute og kjemper mot snø, vind, is og ras vil det få alvorlige konsekvenser for befolkningen i store deler av Norge. Det ansvaret motiverer oss i arbeidet hver dag.

Lang erfaring

Det jobber over 1700 ansatte i Mesta, som sammen har en unik kompetanse i drift og vedlikehold. Når vi sporer vårt opphav bakover i tid, er det ingen overdrivelse at vi i nesten 200 år har utført både drift, vedlikehold og bygging av infrastruktur i Norge. Denne erfaringen, i kombinasjon med dyktige ansatte og en moderne maskinpark gjør oss i stand til å løse våre oppdrag effektivt og med god kvalitet.

Lokal forankring

I tillegg til alle de flinke folkene som jobber hos oss, er en viktig forutsetning for vår kapasitet et nært samarbeid med lokale underentreprenører. Vi rekrutterer både egne ansatte og innleide lokalt.

Brøyting, salting og strøing

Mesta er Norges største leverandør av drift- og vedlikeholdstjenester på norske veier. Hvert år brøyter, salter og strør vi strekninger som tilsammen blir flere runder rundt jorda.

Den norske vinteren preges av store temperaturforskjeller, glatte veier og mye snø. Det langstrakte landet vårt byr på alt fra milde temperaturer i sør, til kraftig snøfall i innlandet, til temperaturer under -40 grader i nord. De ansatte i Mesta er ute og måler krefter med naturen for å holde veier åpne og sikre – hele året.

Moderne maskinpark
Maskinene og utstyret vi bruker er tilpasset det tøffe klimaet i Norge og gjør oss i stand til å gjøre alt fra å brøyte, salte og strø trange bygater, til å sikre Norges vanskeligste fjelloverganger. Vi driver et kontinuerlig utviklingsarbeid. I tett samarbeid med våre leverandører og oppdragsgivere utvikler vi gode løsninger og investerer i framtidsrettet teknologi og kjøretøy som også bidrar til å redusere utslipp. Les mer om salting og sikkerhet.

Unik kompetanse og lokal forankring
Den viktigste ressursen i drift- og vedlikeholdsarbeidet er alle de flinke folka som jobber hos oss. Vi er opptatt av å bruke den kollektive erfaringen vi har i selskapet til å utvikle beste praksis. Samtidig øsnker vi å rekruttere ansatte lokalt slik at vi ivaretar behovet for lokalkunnskap som arbeidet vårt ofte krever. Vi setter også pris på våre solide og kompetente underentreprenører som hjelper oss å løse det viktige samfunnsoppdraget vi har med å få folk fram.

Feiing

Som en del av driftskontraktene Mesta har med Statens vegvesen, feier vi store deler av veinettet i Norge.

I løpet av vinteren samler sand, grus og strømidler seg opp i veibanen. Om våren fjerner Mesta tusenvis av tonn med avfall, grus og annet materiale fra veier, bygater og tunneler. Arbeidet gjøres vanligvis i løpet av april og mai dersom været tillater det.

Bra for menneskene
Feiingen er både viktig for trafikksikkerheten, men også for luftkvaliteten for folk som bor langs veiene. Når feiebilene er ferdig med jobben blir det mindre svevestøv i lufta, og det blir renere og penere rundt oss.

Bra for naturen
På tungt trafikkerte veier er mye støv og skitt svært forurenset. Når veiene feies, samles store mengder av de forurensede massene opp og vi forhindrer at det slippes ut i naturen og grunnvannet. De forurensede massene håndteres på forsvarlig måte og leveres til godkjent deponi.

Tunnelvask

Det er stor forskjell på å kjøre i en tunnel som er mørk og skitten, og en som er kvitslemmet og ren. Ved hjelp av tunnelvask og kviting sørger Mesta for at tunneler over hele Norge er sikret for trygg ferdsel.

Norge er et kupert land med høye fjell og dype fjorder. Mange steder i landet er tunneler helt nødvendig for å komme seg frem på en trygg måte. Faktisk er Norge et av landene i verden med flest tunneler på veinettet, og hvert år bygges det omtrent kilometervis med nye tunneler. Vask og kviting av tunneler minsker risikoen for ulykker og fører til økt trafikksikkerhet. Vi har erfaringen og utstyret til å utføre alle typer oppdrag innen vask og kviting av tunnel.

Vask av tunnel
Som en del av våre kontrakter med Statens vegvesen, vasker vi jevnlig et stort antall tunneler over hele landet. Utenfor Norges grenser vasker og vedlikeholder vi også tuneller i Stockholm. Vi bruker spesialbygde maskiner, slik at vi kan jobbe mest mulig effektivt og gjøre en grundig jobb på minst mulig tid.

Kviting av tunnel
Lyse tunneler gir bedre trafikksikkerhet. Dessverre har mange tunneler sparsomt med lys. Å male tunnelveggene lyse gir bedre sikt og økt trafikksikkerhet. I tillegg viser lysmålinger (Lux) at det også påvirker strømbruk. Selv om lysmengden vanligvis er sparsom i tuneller, kan en kvitetslemmet tunnel bruke enda mindre lys, og bidra til redusering av strømbruken.

Mesta har spesialutstyr og kompetanse tilpasset alle typer oppdrag innen kviting av tunnelvegger, og vi gjør oppdrag over hele landet. Vi har god kapasitet på feltet, og kan levere inntil fem kilometer ferdig kvitet tunnel per skift. Det gir kort stenging av tunell med manuell dirigering, og lite hinder for trafikantene.

Spesialtilpasset maling
Malingen vi benytter er sementbasert og utviklet spesielt til kviting av tunnel. Den er diffusjonsåpen og fester svært godt på underlaget. At malingen er diffusjonsåpen betyr at fukt kan trekke ut gjennom muren. Hvis malingen ikke er diffusjonsåpen, kan det lettere samle seg fukt i muren, som med tid kan løsne maling og puss. Diffusjonsåpen fasademaling har ekstremt god holdbarhet og motstår påvirkning utenifra, som for eksempel fukt, svært godt. Malingen vi bruker gjør det også enkelt å holde tunnelveggene rene i lang tid etter at de er malt.

6 raske fakta om kviting av tunnel

1. Mesta tar oppdrag over hele landet
2. Vi maler i alle høyder, og gjør både hel- og halvprofil
3. Den vanligste malehøyden er 3,5 meter opp på veggen
4. Mesta kan levere opp mot fem kilometer ferdig malt tunnel per skift
5. Arbeidet medfører kort stenging av tunneler og manuell dirigering
6. Malingen vi bruker er sementbasert og utviklet spesielt til dette formålet. Den er diffusjonsåpen og fester svært godt til underlaget

Asfaltlapping og -skjæring

Mesta utfører både løpende vedlikehold som asfaltlapping og tetting av hull, og større rehabiliteringsarbeider.

Det er et stort vedlikeholdsetterslep i Norge, og noe som er svært synlig er hull og sprekker i veidekket. Trafikk, tele og vann fører til skader, sprekker og hull i veidekket som må repareres for å ivareta trafikksikkerheten. Når vinteren slipper taket er oppgaver som å reparere og skifte ut veidekket en naturlig del av vedlikeholdet.

Vi har utstyr og fagfolk over hele landet som skjærer asfalt, og vi har maskiner og kjøretøy som trengs for å utføre arbeidet raskt og effektivt. Mindre utbedringer utføres fortløpende gjennom drift og vedlikeholdskontraktene, mens større rehabiliteringsarbeider, skifte av dekke og anleggsarbeider gjøres på bestilling.

Rydding av vegetasjon

Vegetasjon langs norske veier og skinner kan påvirke sikt og trafikksikkerhet. Kantslått og rydding av vegetasjon er nødvendige tiltak for at folk skal komme trygt fram.

På sommerhalvåret vokser trær, greiner og busker godt langs norske veier og skinner. Når disse får vokse vilt, kan det oppstå farlige situasjoner – både for myke og harde trafikanter.

Unngå trafikkfarlige situasjoner
Det er først og fremst dårlig sikt som er den største faren. Hensikten med å vedlikeholde vegetasjonen langs veiene er derfor å gi bedre sikt. På den måten kan bilister, gående, syklende og andre som bruker veiene, unngå å havne i trafikkfarlige situasjoner. I tillegg bidrar kantslåtten til færre påkjørsler av vilt, da det er enklere for bilistene å se dyrene langs veien.

Gjennomfører arbeidet effektivt
Mesta har lang erfaring med rydding og vedlikehold av vegetasjon. Ved hjelp av moderne utstyr utfører vi oppdrag effektivt, både langs veien, for privat næringsliv og for eiendomsforvaltere. Vi rydder også langs vegetasjon og skog langs jernbanen. En moderne maskinpark er avgjørende for at vi kan utføre arbeidet på en sikker måte, og vår erfaring gjør oss i stand til å ivareta hensynet til omgivelsene våre.

Viktig for miljøet
I arbeidet med kantklippen har vi fokus på å redusere spredningen av uønskede arter. Det betyr at vi i klipper enkelte arter før de blomstrer, mens vi lar andre arter stå. Hvordan arbeidet skal utføres er vanligvis beskrevet i kontrakten vi har med oppdragsgiver.