Mesta i Arendal: Få med folka!

Teknologien er avhengig av menneskene som bruker den. "Få med folka" er Mestas oppskrift for å lykkes med den nye teknologien.

Mesta investerer store summer på teknologi som skal skape bedre drift av veiene, både økonomisk og med tanke på bærekraft. Samtidig jobbes det mye for  å få med folka som skal gjøre jobbene. Mesta løftet tema under Arendalsuka, der «Når brøytebilsjåføren blir digital» var tittelen på et frokostmøte i Samferdselsteltet i regi av Opplysningsrådet for veitrafikken. Det handler om å få med folka – om teknologien og menneskene.

Smartere og sikrere

– Med ny teknologi kan jeg jobbe både smartere og sikrere, sa sjåfør Tom Erik Tønnesen. Han mener at han med Mestas nye driftssystem er mer forberedt på uforutsigbart vintervær. Samtidig mener han at Mesta her mer å gå på når det gjelder å få alle ansatte mer med på å ta den nye teknologien i bruk.
Han fikk støtte av Elin Vigrestad, konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta.

Teknologien og menneskene

Vigrestad pekte på teknologiens rolle i fremtida, og dro perspektiver fra sjåførsetet til Tom Erik til ledelsens perspektiv:
– Vi ønsker å tilby våre ansatte de beste verktøyene for å utføre jobben. Det handler ikke bare om effektivitet, men også om å ta vare på miljøet gjennom reduserte CO2-utslipp og drivstoffbesparelser, sa Vigrestad.

– Bare å gjøre det!

Tom Erik Tønnesen, en dedikert brøytebilsjåfør som har satt seg som mål å beherske de verktøyene som blir innført.
– Egentlig er det bare å gjøre det, sier Tønnesen, som tror at enda mer tilrettelegging og opplæring er nøkkelen for det videre arbeidet med sjåførene. Dette fikk han støtte fra Liv Dingsør i Digital Norway som ser den viktige koblingen mellom teknologien og menneskene.

Læringslyst er avgjørende

– Man må skape en kultur for nysgjerrighet og læringslyst, og det vil være avgjørende å lykkes med overgangen til nye arbeidsmetoder, sa Liv Dingsør, som var invitert for å gi perspektiver på hvordan Mesta og andre kan gjøre overgangen fra manuell til digital enklest mulig.
– Menneskelig ekspertise vil være viktig også i framtida. Og hvis man finner ut hvorfor folk vegrer seg for å ta det i bruk, så er det lettere å jobbe videre, påpekte Dingsør.

Mesta på scenen i Arendal

Ketil Dahl, forretningsutvikler i Mesta, var i sving på flere scener under Arendalsuka. Hans foredrag handlet om den teknologien som Mesta er i ferd med å innføre som bygger på veidata og værdata koblet med kunstig intelligens. Verktøyet skal blant annet gjøre veiene sikrere og arbeidet vårt mindre belastende på natur og miljø fordi saltmengden reduseres.
– Tenk når saltbilen kan se, sa Dahl.

Konsernsjef Tone G. Jensen representerte Mesta i DN-teltet der rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO inviterte til debatt om hvordan kunstig intelligens (KI) skal ta Norge inn i fremtiden. Her var Mesta invitert inn som et godt eksempel på hvordan det kan gjøres i praksis.

Jensen forklarte hvordan Mesta har utviklet verktøy basert på KI som støtte i de viktigste

driftsoppdragene og at menneskene og teknologien er vesentlig for å få dett til. De andre som deltok i debatten var blant annet Martin Aasen, administrerende direktør, BDO, Linda Hofstad Helleland, stortingsrepresentant Høyre, Solveig Vitanza, stortingsrepresentant,

En tydelig Tonje G. Jensen. Foto: Anita Arntzen, DN

Arbeiderpartiet og Torgeir Waterhouse, grunnlegger og partner Otte.

Jensen deltok også i debatt om rassikring av veiene i Norge, som ble arrangert av Nasjonal rassikringsgruppe.