– Arbeidet utføres for Statens vegvesen, og prosjektet inneholder flere forskjellige tiltak på Rådhusplassen og mot Christiania Torv, forteller anleggsleder Rimante Johnsen.

– Vi fjerner asfalten og avdekker granitt fra midten av 90-tallet, som deretter gjenbrukes. I eksisterende lys grå granittdekke skal vi felle ned larvikitt, som er tilnærmet svart, for å danne kontrast og skille mellom gående og syklende. Vi gjør også utbedringer for å tilrettelegge fotgjengerfeltene bedre for blant annet svaksynte, fortsetter hun.

– Steinene som vi tar opp blir lagret og gjenbrukt her på anlegget. Det som ikke brukes i dette prosjektet flyttes til et lager hos Oslo kommune og brukes andre steder. Det er bærekraftig og bra for miljøet, forteller Johnsen.

Vekker nysgjerrighet og begeistring

Trikker, sparkesykler og sykler suser forbi. Noen haster til og fra jobb, mens andre nyter en is i sola. For Johnsen er det viktig å ta hensyn til omgivelsene i arbeidet.

– Vi sørger for at anlegget ikke er større enn det må være, og bruker ikke flere maskiner enn vi må, forteller hun. For øyeblikket er de tre ansatte som jobber på stedet. Arbeiderne har hatt flere hyggelige samtaler med forbipasserende som er nysgjerrige og engasjerer seg.

– Flere som jobber i nærheten har kommet bort og sagt: «Så bra at dere pusser opp her. Det blir så fint!» Det er veldig hyggelig!

Fortsetter ved «Hansken»

I neste fase av prosjektet skal Mesta gjøre tiltak for å begrense biltrafikken på Christiania Torv. Der monteres det pullerter; fysiske sperringer som stopper trafikken, men som senkes ned i veibanen for å slippe igjennom utrykningskjøretøyer.

Visste du at Larvikitt ble i 2008 ble kåret til Norges nasjonalbergart, og er Norges viktigste naturstein som utvinnes i stor skala. Ifølge Norges geologiske undersøkelse (NGU) ble bergartene dannet for rundt 290 millioner år siden i forbindelse med vulkansk aktivitet i det geologene kaller Oslofeltet.