BIldet illustrerer data innsikt på en rar og blå måte.

Datainnsikt i verdensklasse

Innsikt i egne data skaper verdier for Mesta. Arbeidet har også bidratt til internasjonal anerkjennelse fra Microsoft.

Datainnsikt og kunnskap er viktig for Mesta:
– Utvikling av en egen dataplattform skaper gode resultater for oss fordi vi skal ta beslutninger basert på best mulig kunnskap, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren. Hun er svært fornøyd når hun hører at andre beskriver Mestas innsikt som «i verdensklasse».

Hun viser til at Mesta har klare mål om å levere godt på bærekraft kombinert med gode økonomiske resultater. Derfor har to års arbeid med å utvikle en dataplattform i samarbeid med Sopra Steria vært svært fruktbart for Mesta.

Internasjonal anerkjennelse

Sopra Steria har omtalt Mestas resultater av arbeidet med dataplattformen for “datainnsikt i verdensklasse”. Bakgrunnen er at Sopra Steria skulle velge referanseprosjekter for å oppnå en høythengende Microsoft-sertifisering som skulle demonstrere deres evne til å levere skybaserte analyseløsninger av høy kvalitet.

Mesta ble valgt ut som en av tre store, norske bedrifter i tillegg til Autostore og Rema1000. Et internasjonalt tema fra Microsoft skulle godkjenne og gjennomføre sertifiseringen. For arbeidet oppnådde Sopra Steria sertifisering på høyeste nivå.

– Disse tre norske selskapene sitter på datainnsikt i verdensklasse, og dette gir dem et stort konkurransefortrinn. Vi nølte derfor ikke med å bruke dem som referanse for sertifiseringen, sier Alf Gilroy, direktør for rådgivning, systemutvikling og -forvaltning i Sopra Steria i en pressemelding som kom i forbindelse med sertifiseringen.

Smart data

–  For to år siden var det ikke min villeste fantasi at vi skulle stå på en scene og fortelle om vårt arbeid med data og innsikt, sier leder av Team Data, Øyvinn Lossius. Sammen med Shuang Wu presenterte han Mestas arbeid på en av Norges største data-konferanser: Make Data Smart.

Lossius understreker at arbeidet hele tiden skulle skape verdi og måtte gjøres med tett involvering av sluttbrukerne av dataproduktene. Spesielt handlet det om å understøtte prosjektorganisasjonen med innsikt for bedre prosjektgjennomføring.

Mestas leder for Team Data Øyvinn Lossius og Lead Data Engineer, Shuang Wu, under konferansen Make Data Smart. Foto: Mesta

Omstilling til mer bærekraft

– Vi effektiviserer og digitaliserer prosjektene våre, understreker Marianne Bergmann Røren, som viser til at dette gir synlige resultater over tid. Eksempler på dette er at data fra tomgangskjøring gjør det mulig å endre adferd for å redusere utslipp fra kjøretøy. Et annet området er oppfølging av arbeidsmiljøloven og bedre maskinutnyttelse gjør at organisasjonen er bedre rigget til å oppfylle egne bærekraftsmål.

Mer data gir økt kvalitet

For Mesta har det også handlet om en omstilling i hele organisasjonen, og at dataene har gitt grunnlag for endringer basert på kunnskap.

– Data gir oss kunnskap til handler mindre på magefølelse og mer på faktiske forhold, og mye tyder på at vi er på riktig vei. Vi har klart å etablere en kultur som endrer praksis basert på kunnskap.  Vi har som mål å bli bransjens digitale mester, og vi vet at vi har engasjerte og flinke folk i selskapet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren.

Hun understreker at det er inspirerende å se at jobben Mesta har gjort høster anerkjennelse på store konferanser, samtidig som selskapet er med på å sikre gjeve internasjonale sertifiseringer for noen av de fremste teknologene.