Mesta setter norgesrekord i elektriske varebiler
Mesta har kjøpt 60 varebiler av ID. Buzz Cargo. Ingen har gått til innkjøp av flere i Norge.
27.01.2023 AV Hulda Tronstad
Nå ruller de første av Mestas mange ID. Buzz-varebiler ut på veiene, og i løpet av den neste tiden blir stadig flere elektriske varebiler gjort klare for Mesta. Totalt 60 elektriske av denne typen skal i løpet av våren ut over hele Norge der Mesta har oppdrag.
– Vi har som mål å tenke bærekraft i alt vi gjør. Et av våre viktigste fokusområder er å redusere utslippene våre, og det er vi i full gang med når vi gjør dette store innkjøpet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren.
Skal redusere utslipp
Varebilene står for 20 prosent av utslippene i Mesta. I dag har Mesta om lag 1000 varebiler i sin bilpark. Ikke alle av dem kan erstattes av elektriske utgaver nå, men andelen elektrisk i Mesta øker raskt.
– Vi skal skifte ut store deler av varebilparken og så langt det er mulig skal det kjøpes inn elektriske varebiler, påpeker maskinsjef i Mesta, Tore Ødegård. Han mener at dagens elektriske varebiler i mange sammenhenger er fullgode erstattere av fossilbiler.
Mesta har siden 2017 hatt elektriske varebiler i bruk, men de nye varebilene med vesentlig lengre rekkevidde gjør dem mer egnet til de oppgavene Mesta utfører langs veiene.
Ingen over – ingen ved siden
– Ja, Mesta har satt norgesrekord i anskaffelse av elektriske varebiler av denne typen, bekrefter Trond Bergan, salgsrepresentant nyttekjøretøy hos Volkswagen. Det er ingen som har bestilt så mange av ID. Buzz Cargo som Mesta har gjort. Disse bilene har et batteri på 77 kWt som har 418 km oppgitt rekkevidde fra produsent (WLTP).
– Disse varebilene skal gå i 30 000 kilometer årlig, og for de aller fleste oppgaver vil dette være tilstrekkelig rekkevidde, mener Tore Ødegård.
Snart firehjulstrekkere
Varebilen VW ID.Buzz Cargo leveres nå med bakhjulstrekk, først senere i år vil det være mulig å bestille firehjulstrekk av denne typen.
– Vi kunne ikke vente på firehjulstrekkere for vi ville teste ut dette nå, men vi kjøper firehjulstrekkerne når de er tilgjengelig i markedet. Og vi ser fortløpende på andre varebiler som også kan levere etter våre krav, sier Tore Ødegård i Mesta.